Het Digitaliseringsplein helpt je naar digitale volwassenheid

ESEF
09 augustus 2022
4 min
Zijn AGV’s voor jouw operatie relevant? Moet je toewerken naar een papierloze fabriek? Hoe communiceer je met klanten en leveranciers? Het Digitaliseringsplein geeft het antwoord op jouw vragen. In 4 stappen doorloop je het digitaliseringsproces, waardoor je eenvoudig de volgende stap kunt zetten in Smart Industry.

Dit jaar biedt ESEF Maakindustrie, samen met de specialisten van MKG en Supplydrive, wel een heel interessante ontmoetingsplek voor beursbezoekers. Na eerdere concepten, welke de oude versus nieuwe situatie op het gebied van digitalisering moest weergeven, gaat het nu om een plein. Het doel: iedere bezoeker een onafhankelijk advies meegeven voor de volgende digitaliseringstap binnen de eigen organisatie, ongeacht welke software er gebruikt wordt.[/column_text][youtube_video code=”OHyqU4EhD_s” description=”Ketenintegratie, ontdek de mogelijkheden met MKG”][column_text]

Di­gi­ta­li­se­ren kun je leren

Het digitaliseringsproces, en de stappen die je kunt zetten in de wereld van Smart Industry, zijn belangrijk voor bedrijven in de maakindustrie: door in te zetten op digitalisering en automatisering bespaar je bijvoorbeeld geld, maak je productieprocessen duurzamer én speel in op het grote tekort aan personeel. Hoewel het digitaliseringsproces essentieel is voor de ontwikkeling van bedrijven, zijn nog niet alle bedrijven toe aan deze omslag. Maar: digitaliseren kun je leren!

Omdat MKG nauw samenwerkt met Supplydrive, gespecialiseerd in integraties van en connecties tussen de meest voorkomende softwaresystemen, beschikt het bedrijf over de juiste know-how op het gebied van digitale netwerken.[/column_text][column_text]

Van oriëntatie naar op­ti­ma­li­sa­tie

Volgens Eric Bakker, manager consultancy bij MKG en eigenaar van Supplydrive, is het duidelijk: de maakindustrie is en werkt nog altijd vrij conventioneel, het liefst met pen & papier. Dat kan en móet anders. “Wij willen laten zien: mensen, zo kan het ook! We zijn nu een paar jaar verder, we weten nu: we kunnen je altijd helpen, in welke fase van digitaliseren je ook zit.”[/column_text][column_text]De fases waar Eric Bakker het over heeft, laten zien hoe ver de bedrijfsvoering al is met het digitaliseren van het productieproces. De praktijk herkent hierin:

  1. De oriëntatie-fase: de ondernemer herkent via de buurman, een collega of het nieuws (container)begrippen als ‘Smart Industry’ en ‘digitale fabriek’ en focust daar als eerste op.
  2. De voorbereiding-fase: het bedrijf klaarstomen voor verandering. Medewerkers moeten mee, zowel qua mindset als qua skills.

Eric Bakker: Voor organisaties is het echt een cultuurverandering door veranderende werkzaamheden. Het vraagt ook om meer IT-skills. De nieuwe jongere generatie past zich hier veel gemakkelijker op aan.”

  1. De aan-de-slag-fase: Het bedrijf gaat aan de slag met de eerste interne software integraties en externe lijnen naar klanten. Dit is nodig om uiteindelijk intern een digitale fabriek op te kunnen zetten en extern onderdeel te kunnen worden van een digitale keten.
  2. De optimalisatie-fase: Alles staat en processen lopen. Waar kan het bedrijf nog optimaliseren of uitbreiden? Wat zijn de volgende stappen in de digitale wereld?

Op het Digitaliseringsplein loop je deze vier fases door en hoor je uiteindelijk wat de volgende stappen kunnen zijn. Je krijgt daarmee een passend advies voor jouw bedrijf.[/column_text][column_text]

Smart Industry op de agenda

Nog niet alle bedrijven hebben een onderwerp als digitalisering scherp in het vizier. Eric Bakker: “Vaak, als ik het met bedrijven over Smart Industry en digitalisering heb, blijkt dat ze er weinig mee bezig zijn. Terwijl elke ondernemer dit op de agenda móet hebben, welke fase je ook zit. Anders haak je af uit de keten. Die gaat zo hard, als je naar transitie en ontwikkeling kijkt en dan ben je te laat.”

ESEF Maakindustrie, MKG en Supplydrive willen met het Digitaliseringsplein bewustwording én vertrouwen creëren op bovenstaande onderwerpen: iedereen kan dit voor diens bedrijf opstarten. Het is bovendien niet alleen een belangrijk, maar ook een creatief proces. Digitaliseren maakt het werk leuker![/column_text][column_text]Dat het leuk wordt, blijkt wel uit het bijzondere hulpje op de beursvloer: “We hebben een AGV (automated guided vehicle) rondrijden, in samenwerking met Kumatech, en die verzorgt de koffie. Het is een ludieke manier om kennis te maken met wat er allemaal mogelijk is met digitaliseren”, aldus Eric Bakker.

Een ander voorbeeld: de geautomatiseerde voorraadkast van Hoffmann Group – nog zo’n mooie samenwerking. Deze kast laat zien hoe makkelijk het is om je voorraadregistratie te integreren met behulp van ERP-systemen.

Dus, heb je behoefte aan advies op het gebied van digitalisering van jouw bedrijf? De experts op het plein gaan graag met je in gesprek tijdens een kop koffie.[/column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][column_text]


Waar staat jouw bedrijf? Laat het weten via onze poll: In welke mate is de Nederlandse Maakindustrie gedigitaliseerd? 

Door antwoord te geven op deze vraag, kunnen we de maakindustrie zo goed mogelijk helpen met de te nemen stappen. https://forms.gle/5EeQUJ1SjPjRfVv3A

Het volledige programma van het Digitaliseringsplein vind je hier.[/column_text][image image=”13707″ zoom=””][/vc_column][/vc_row]

Gerelateerde artikelen